Reklamacja do biura podróży – Twoje prawo do rekompensaty za nieudane wakacje

Wakacje mają być cudowne, bezstresowe, pozwalać nam odetchnąć od rutyny dnia codziennego. Czasem jednak długo wyczekiwane wakacje z biurem podróży mogą stać się powodem stresu i źródłem frustracji. Klient biura podróży ma jednak wiele praw, których wyegzekwowanie pozwala na zrekompensowanie niedogodności, za które odpowiada organizator wypoczynku. Reklamacja do biura podróży to początek działań, bez których nie uzyskasz odszkodowania za zmarnowany urlop.

Reklamacja wycieczki z biura podróży – pierwszy krok

Turysta, korzystający z imprezy turystycznej, w razie niezgodności wakacji z zaprezentowaną mu ofertą może żądać obniżenia ceny imprezy turystycznej, zapłaty odszkodowania za dodatkowe poniesione koszty, a wreszcie ma prawo do zadośćuczynienia za zmarnowane wakacje.

Przykładem sytuacji, które uprawniają turystę do skorzystania z przysługujących mu uprawnień są:

  • pobyt w hotelu o niższej kategoryzacji
  • zmiana hotelu na inny o niższym standardzie
  • brak możliwości z korzystania z zaoferowanych usług (nieczynny basen, czy zjeżdżalnie wodne)
  • niewłaściwe wyżywienia (brak zagwarantowanych posiłków wegetariańskich, czy niski standard posiłków)
  • znaczne opóźnienie lotu

Pierwszym krokiem do dochodzenia swoich praw jest sporządzenie reklamacji do biura podróży. Pierwsza reklamacja może być złożona już na miejscu pobytu, na ręce miejscowego rezydenta. Rezydent powinien pokwitować odbiór reklamacji.

Reklamacja do biura podróży – ile jest czasu na napisanie?

Reklamacja do biura podróży powinna zawierać wszystkie zarzuty, dowody oraz sprecyzowane roszczenia. Po skompletowaniu wszystkich niezbędnych dowodów można wysłać reklamację do biura podróży listem poleconym. Na sporządzenie reklamacji turysta ma aż 3 lata. Jeżeli wcześniej złożysz reklamację, możesz liczyć na wyższe odsetki za opóźnienie w zapłacie odszkodowania przez biuro podróży.

Reklamacja do biura podróży – jak napisać

Pismo reklamacyjne powinno zawierać:

  • dane umożliwiające identyfikację podróżnego,
  • numer imprezy, w której uczestniczył,
  • przedmiot skargi i wskazanie wszelkich niezgodności pomiędzy stanem faktycznym a wykupioną imprezą
  • określenie swoich żądań względem biura podróży.

Czego można domagać się w reklamacji do biura podróży?

W treści reklamacji do organizatora wypoczynku możemy domagać się trzech rzeczy.

Po pierwsze obniżenia ceny za każdy okres , w trakcie którego stwierdzono niezgodności podczas naszego urlopu.

Opisując takie wyjaśnienia dotyczące niezgodności z umową warto posłużyć się tabelą frankfurcką , która dokładnie wskazuje procentowe obniżenie ceny za poszczególne utrudnienia.

Każde wyjaśnienie niezgodności z umową powinno być poparte dowodem naszych zmarnowanych wakacji.

Róbcie zdjęcia, kamerujcie wszelkie niedogodności napotkane w hotelu.

Brud, robactwo, brak balkonu, widok na budowę zamiast na morze, grzyb w łazience i ordynarna stołówka z kolejką na sto metrów to dowód na to, że powierzyliśmy swój czas i pieniądze wątpliwemu touroperatorowi, który nie zadbał ani o nasz komfort, ani o nasze zdrowie.

Opisujcie dokładnie dlaczego wybraliście ten, a nie inny hotel i kraj.

Dlatego, że oferta była dla nas dogodna, wskazywała bez wątpienia na jedno z najpopularniejszych miejsc na świecie. Powodem była przepiękna pogoda, gościnna kultura, pyszna kuchnia i krajobrazy z tarasu hotelu zapierające dech w piersiach.

Piszcie, że skusiła Was bogata oferta rozrywkowa i sportowa hotelu, a wy przecież jesteście miłośnikami wodnych sportów i nocnych potańcówek. Tymczasem w hotelu okazało się ze nie ma dancingów, ani dyskotek, a sporty wodne są odpłatne.

Wtedy też możemy zażądać po drugie: odszkodowania za zmarnowany urlop ponieważ w wyniku niezgodności w programie imprezy turystycznej ponieśliśmy dodatkowe koszty.

Rachunki za wstęp na dancing, rachunki z restauracji a’la carte, wypożyczenie sprzętu wodnego, rachunki za parasole i leżaki – inne udogodnienia, które zgodnie z ofertą miały być nieodpłatne. Rachunki należy zachować i przedstawić jako dowód w sprawie.

Jako trzeciej rzeczy jakiej możemy domagać się w piśmie reklamacyjnym jest zadośćuczynienie za zmarnowany urlop bowiem jest to rekompensata za krzywdę będąca wynikiem zawiedzionych nadziei, brakiem odpoczynku i stresu związanego z koszmarnymi wakacjami.

A przede wszystkim tym, że nasz wymarzony urlop, na który czekaliśmy cały rok niestety nie przypomina zdjęć z katalogu biura podróży.

Wyliczając kwotę zadośćuczynienia musimy wziąć pod uwagę szereg niedogodności jakie na to wpłynęły i przyczyniły się do zmarnowanego urlopu pamiętając jednocześnie o tym, iż kwota ta nie może przekroczyć ceny wycieczki i musi stanowić miarodajny procent od kwoty jaką zapłaciliśmy.

Pismo reklamacyjne do biura podróży – podpisz i wyślij na właściwy adres

Oczywiście reklamację należy podpisać i jako dowód załączyć wszystkie wspomniane załączniki łącznie z rachunkami, zeznaniami świadków, dokumentacją fotograficzną, zapisem filmowym, kopią reklamacji u rezydenta w miejscu wypoczynku.

Pamiętajcie o tym, że reklamacje należy wysłać listem poleconym na adres organizatora imprezy turystycznej, bądź złożyć osobiście w biurze podróży. Kopię pisma wraz z podpisem osoby upoważnionej należy zachować dla późniejszego dowodu w sprawie sądowej.

Zwróć uwagę, że reklamację kierujemy do organizatora imprezy turystycznej (np. TUI, Rainbow Tours, ITAKA), a nie do pośrednika u którego wykupiliśmy wakacje (np. wakacje.pl czy travelplanet.pl).

Odszkodowanie za zmarnowany urlop – kto pomaga?

Warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu spraw o odszkodowanie za zmarnowany urlop. Kancelaria KDRO.pl od lat prowadzi tego typu sprawy w całej Polsce oraz reprezentuje interesy poszkodowanych turystów przed sądami.

Bez opłat wstępnych, nasze wynagrodzenie jest płatne dopiero po uzyskaniu odszkodowania od biura podróży! Bezpłatnie wycenimy, o jakie odszkodowanie za zmarnowany urlop możesz walczyć.

Skontaktuj się z nami, wiemy jak uzyskać odszkodowanie za zmarnowany urlop!