Odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair historia pasażera

Historia jak wiele: pasażer Ryanair przyjeżdża na lotnisko dwie godziny przed planowany odlotem samolotu, spogląda na tablicę odlotów gdzie odczytuje iż jego lot ma status DELAYED / OPÓŹNIONY. Pasażer cierpliwie czeka, a czas mija. Zastanawia się, czy w związku z opóźnieniem ma jakiekolwiek prawa…. Pasażer zapomina jednak, że zebranie dowodów ma znaczenie dla uzyskania odszkodowania. Ma to istotne znaczenia w uzyskaniu późniejszych roszczeń odszkodowawczych od linii lotniczych. Podobne historie zdarzyły się klientom linii lotniczych…

Odszkodowanie za opóźniony lot – linie czarterowe, niskobudżetowe i liniowe

Wbrew pozorom sytuacja prawna pasażera, który ma skorzystać z linii czarterowych jest taka sama, jak tych którzy mają zaplanowany lot zwykłymi liniami rejsowymi, czy nawet liniami niskobudżetowymi takimi jak Wizzair, czy Easyjet. Dla praw pasażera nie ma znaczenia, czy przelot odbyć się ma klasą ekonomiczną, klasą business, czy First Class.

Zasadniczą kwestią warunkującą prawa pasażera do odszkodowania za opóźniony lot są:

  • czas opóźnienia lotu
  • trasa planowanego przelotu

Jakie są warunki ubiegania się odszkodowania za opóźniony lot

Do zasadniczych warunków ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot mają znaczenie trasa przelotu, kraj rejestracji linii lotniczych, przyczyna opóźnienia lotu, długość opóźnienia lotu.

To czy linia lotnicza jest zarejestrowana na terenie Unii Europejskiej może mieć znaczenie

Po pierwsze sprawdź, czy trasa opóźnionego lotu przebiega przez teren krajów Unii Europejskiej (znaczenie mają lotnisko wylotu i przylotu). Możesz żądać odszkodowania, gdy:

  • lot odbywa się wewnątrz Unii Europejskiej i jest obsługiwany przez przez linie lotnicze z UE lub z kraju spoza UE
  • gdy przelot odbywa się z kraju spoza Unii Europejskiej do UE i jest obsługiwany przez linie lotnicze z UE
  • jeśli przelot odbywa się z kraju położonego w Unii Europejskiej do kraju spoza UE i jest obsługiwany przez linie lotnicze z UE lub z kraju spoza UE

Przyczyna opóźnienia lotu jako warunek odszkodowania

Pasażer może dochodzić odszkodowania za opóźniony lot jeżeli przyczyną opóźnienia lotu jest zawinione działanie linii lotniczej. Co istotne, linia lotnicza powołując się na brak własnej winy, okoliczność tą musi udowodnić.

Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyna opóźnienia leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej. Okoliczności, które zwalniają linię lotniczą od zapłaty odszkodowania są na przykład złe warunki meteorologiczne, strajk personelu lotniskowego, czy alarm terrorystyczny. Nie zwalnia przewoźnika lotniczego od zapłaty odszkodowania awaria samolotu.

Co najmniej 3 godziny opóźnienia – granica czasowa do uzyskania odszkodowania. Dystans warunkuje wysokość odszkodowania.

Pasażer ma prawo do odszkodowania za opóźniony lot, jeżeli opóźnienie samolotu wynosi co najmniej 3 godziny. Pamiętaj, że jeżeli opóźnienie wylotu wynosi co najmniej 2 godziny masz prawo do uzyskania opieki ze strony linii lotniczych (darmowy posiłek, napoje, a nawet nieodpłatne zakwaterowanie).

Długość opóźnionego przelotu warunkuje wysokość odszkodowania dla pasażera samolotu. Poniżej przedstawiamy, jakie odszkodowanie może otrzymać pasażer za opóźniony lot w zależności od dystansu przelotu.

Pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do nawet 600 €.

Wysokość odszkodowania DystansPrzykładowa trasa
€250 na pasażerado 1500 kmWrocław – Kreta
€400 na pasażerado 1500 km w obrębie UEWarszawa – Londyn
€400 na pasażeraod 1500 km do 3500 kmWarszawa – Lizbona
€600 na pasażerapowyżej 3500 kmWarszawa – Chicago

Jeżeli Twój lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny, pamiętaj że czas na dochodzenia odszkodowania jest ograniczony terminami przedawnienia. Dlatego jak najszybciej zgłoś się do Kancelarii Odszkodowawczej, która ma doświadczenie w prowadzeniu spraw o odszkodowania od linii lotniczych.

Zajmujemy się sprawami o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot bez jakichkolwiek zaliczek i opłat wstępnych.