Coraz częściej zgłaszają się do nas niezadowoleni turyści, którzy są rozczarowani przebiegiem wykupionej wycieczki. Większość z nich, przed zgłoszeniem się do naszej kancelarii odszkodowawczej stara się samodzielnie złożyć w biurze podróży reklamację imprezy turystycznej. W tym wpisie załączymy wzór reklamacji do biura podróży. Mamy nadzieję, że ułatwi to rozczarowanym klientom biur podróży samodzielnie uzyskać należne odszkodowanie od biura podróży.

Nieudane wakacje z biurem podróży a Twoje prawa

Nieudane wakacje z biurem podróży mogą być źródłem frustracji i stresu. Gdy wymarzony urlop zamienia się w pasmo problemów, wielu turystów czuje się zagubionych i niepewnych co do swoich praw. Kluczowe jest tutaj zrozumienie, jakie kroki można podjąć, aby skutecznie dochodzić rekompensaty.

Po pierwsze sięgnij do zaprezentowanej ci oferty wycieczki oraz podpisanej umowy o imprezę turystyczną. Następnie wypisz wszystkie niezgodności pomiędzy ofertą, umową o zastaną na miejscu wycieczki sytuacją. Mniej basenów niż w ofercie? Nieczynne restauracje a’la carte? Brak zagwarantowanych w umowie animacji? A może hotel w trakcie gruntownego remontu, powodującego nadmierny hałas uniemożliwiający wypoczynek? To tylko niektóre z uchybień, które upoważniają cię do żądania obniżenia ceny wycieczki i zapłaty na Twoją rzecz odszkodowania za zmarnowane wakacje.

Kolejnym prawem jest prawo do zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Jeżeli powyższe, czy inne niedoskonałości popsuły twój urlop i zakłóciły Twoje prawo do pełnego wypoczynku, to masz prawo do żądania zadośćuczynienia za krzywdę.

Powyższe uprawnienia mogą być dochodzone wspólnie, a ich suma może przekroczyć cenę całej wycieczki!

Zgromadzenie dowodów

Pierwszym krokiem na drodze do uzyskania odszkodowania jest zebranie jeszcze podczas pobytu wszelkich możliwych dowodów potwierdzających niedociągnięcia ze strony organizatora turystyki.

Mogą to być zdjęcia przedstawiające warunki hotelowe odbiegające od umowy, filmy nakręcone telefonem, czy korespondencja na czacie z biurem podróży, czy rezydentem. Ponadto ważne jest zgromadzenie danych ewentualnych świadków. Im więcej materiału zgromadzisz jeszcze na etapie pobytu na wycieczcie, tym silniejsza będzie Twoja pozycja w negocjacjach.

Więcej na ten temat znajdziesz w naszym wpisie „Reklamacja wycieczki: jak uzyskać odszkodowanie za wakacje

Reklamacja do biura podróży – Jak Napisać?

Po powrocie do Polski przygotuj reklamację imprezy turystycznej. Reklamacja powinna być napisana jasno i konkretnie. Opisz wszystkie problemy, które wystąpiły podczas podróży oraz ich wpływ na Twój komfort i bezpieczeństwo. Pamiętaj o wskazaniu oczekiwanego rozwiązania – czy to ma być zwrot części kosztów w postaci odszkodowania za zmarnowane wakacje, czy także zadośćuczynienie od organizatora usług turystycznych.

Ze swojej strony zalecamy zamieścić oba roszczenia. Przecież brak wymarzonego basenu, brak animacji, czy pluskwy w pokoju hotelowym niewątpliwie niekorzystnie wpłynęły na twój stan emocjonalny, przeżywałeś to, czyli inaczej mówiąc poniosłeś krzywdę!

Reklamacja do biura podróży – wzór

Poniżej przedstawiamy wzór reklamacji do biura podróży. Możesz swobodnie z niego korzystać i go modyfikować, tak aby go dostosować do Twojej sytuacji.

Omówmy zatem poszczególne elementy wzoru reklamacji do biura podróży

  1. Na górze pisma wpisz miejsce i datę sporządzenia reklamacji
  2. W miejscu danych roszczących wpisz wszystkich uczestników imprezy turystycznej, którzy byli objęci umową.
  3. Wpisz dane organizatora imprezy turystycznej. Pamiętaj, że w przypadku zakupu imprezy turystycznej u pośrednika (np. Travelplanet, wakacje.pl). Pośrednik turystyczny odpowiada jedynie za wykonanie błędnej rezerwacji.
  4. Wskaż wszystkie osoby biorące udział w imprezie turystycznej, wskazane na umowie, które roszczą o odszkodowanie i zadośćuczynienie. W przypadku dzieci zaznacz, że są to osoby małoletnie oraz kto jej reprezentuje (najczęściej jest to rodzic, ewentualnie może to być ustanowiony opiekun prawny)
  5. Wskaż dokładnie jakiej żądasz kwoty odszkodowania. Odszkodowanie przysługuje osobie, która pokryła koszty imprezy turystycznej.
  6. Sprecyzuj kwotę zadośćuczynienia za zmarnowane wakacje, jaką żąda każda z osób.
  7. Wpisz numer rachunku bankowego, na który mają być wypłacone wszystkie żądane kwoty.
  8. Wymień wszelkie niedogodności oraz niezgodności z umową.
  9. Podpisz czytelnie reklamację
  10. Dołącz wszystkie dowody
  11. Jeżeli składasz reklamację także w imieniu innych osób, to dołącz pełnomocnictwo podpisane przez te osoby.
Reklamacja do biura podróży - wzór

Jak wysłać reklamację do biura podróży

Reklamację najlepiej złożyć w formie pisemnej i wysłać ją listem poleconym na adres organizatora imprezy turystycznej  zgodny z adresem wskazanym w KRS biura podróży.

Jeżeli umowa z biurem podróży dopuszcza złożenie reklamacji drogą email lub przez formularz internetowy, to możesz tak uczynić. Jednakże reklamacja do biura podróży w tej formie ma mniejszą wagę dowodową – często reklamujący nie otrzyma tą drogą potwierdzenia złożenia reklamacji i z niecierpliwością będzie czekał na odpowiedź organizatora turystyki, której może jednak nie otrzymać.

Masz więcej pytań dotyczących wzoru reklamacji do biura podróży? Skontaktuj się z naszą kancelarią! „Zjedliśmy zęby” na sporach z biurami podróży! Wiemy, jak wygrać odszkodowanie od biura podróży.

Jakie odszkodowanie od biura podróży

Jeżeli ten artykuł zaciekawił Cię, to z pewnością zainteresują Cię nasze wygrane sprawy z biurami podróży. Oto niektóre z nich: