Odszkodowanie za zalanie

Życie potrafi być nieprzewidywalne i czasem spotykają nas tak przykre niespodzianki, jak zalanie mieszkania, czy domu. W sytuacji takiej jak ta kluczowym elementem staje się pytanie, jak odzyskać odszkodowanie za zalanie. Jakie kroki należy podjąć? Jak skutecznie ubiegać się o rekompensatę za straty?

Co zrobić, gdy w Twoim pięknie wyremontowanym mieszkanku pęknie kaloryfer i zaleje mieszkanie? Jak postępować, gdy u sąsiada z góry pod wanną pękła rura i zalewa nasze mieszkanie? A co jeżeli awaria pralki jest u sąsiadki, która mieszka na trzecim piętrze i zalała już dwa mieszkania pod sobą ?

W tym artykule odpowiem jak postępować po wystąpieniu szkody polegającej na zalaniu.

Zalanie mieszkania to jedna z najczęściej zgłaszanych szkód u ubezpieczycieli.

Najważniejszą rzeczą, od jakiej powinniśmy zacząć przy zalaniu naszego mieszkania  jest ustalenie źródła wycieku wody i jak najszybsza interwencja prowadząca do zakręcenia zaworu wody. Jeżeli jest to nasz kaloryfer, to sprawa jest prosta, jeżeli natomiast zorientujemy się, że zalewa nas sąsiad nad nami lub co gorsza sąsiadka z ostatniego piętra, której chwilowo nie ma w domu, nie pozostaje nam nic innego jak natychmiast  zawiadomić pogotowie hydrauliczne, które obsługuje wskazany budynek i w całym pionie budynku zostanie zamknięty obieg wody na czas usunięcia usterki.

Jest to działanie mające na celu zmniejszenie rozmiaru szkody.

Protokół po zalaniu mieszkania

Jeżeli skala i rozmiar zalania jest poważny pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy spisać, jest protokół z oględzin mieszkania po zalaniu. Przy sporządzaniu protokołu powinni być obecni właściciel mieszkania, zarządca oraz sprawca zalania. Oczywiście w ustaleniu sprawcy szkody pomoże nam zarządca oraz pogotowie hydrauliczne. Nie zawsze winny jest sąsiad. Bardzo często to wina zarządcy, który nie dopilnował przeglądów i remontów lub producent wadliwego kaloryfera.

Sprawca zalania nie zawsze jest ubezpieczony

Jak już ustalimy sprawcę zalania mieszkania, to pozostaje nam uzyskać od niego polisę ubezpieczeniową.

Wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie zawsze są ubezpieczone na wypadek szkód powstałych u innych mieszkańców. Producenci kaloryferów również posiadają ochronę ubezpieczeniową. Niestety nasi sąsiedzi nie zawsze są objęci ubezpieczeniem na wypadek zalania w ich winy innych lokali mieszkalnych (np. nie posiadają polisy OC właściciela lokalu od zalania).

W takim wypadku pozostają dwa wyjścia. Po pierwsze można zlikwidować szkodę z własnej polisy ubezpieczenia nieruchomości. To jednak może podnieść wysokość składki ubezpieczeniowej na kolejny rok.

Innym wyjściem jest porozumienie się z sąsiadem, który dobrowolnie wypłaci nam odszkodowanie za zalanie, a w ostateczności skierowanie pozwu o zapłatę bezpośrednio przeciwko sąsiadowi, który ponosi winę za zalanie naszego lokalu.

Odszkodowanie za zalanie mieszkania – jak zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Szkodę należy zgłosić ubezpieczycielowi jak najszybciej, tak aby ubezpieczyciel w ciągu kilku dni mógł wysłać do naszego zalanego mieszkania rzeczoznawcę, celem dokonania oględzin. Następnie rzeczoznawca wyceni wartość szkody. Później ubezpieczyciel wyda decyzję przyznającą Tobie konkretną wysokość odszkodowania za zalanie.

W procesie likwidacji szkody pomocny jest protokół sporządzony w dniu zalania. Protokół powinien zawierać dokładną listą rzeczy, które uległy zniszczeniu wraz z określeniem ich wartości. Należy także pamiętać o dołączeniu dokumentacji fotograficznej sporządzonej przed i po zalaniu mieszkania.

Jeżeli dysponujemy rachunkami bądź fakturami za zniszczone przedmioty podczas zalania lub rachunki za naprawę po zalaniu sprzętów, to dołączmy je do zgłoszenia szkody.

Ubezpieczyciel ma 30 dni na podjęcie decyzji i bezsporną wypłatę odszkodowania.

Odmowa odszkodowania za zalanie mieszkania, czy domu – co wówczas zrobić?

Często zdarza się odmowa odszkodowania za zalanie. Dlaczego tak się dzieje? Powody mogą być różne i zależą od konkretnej sytuacji oraz zapisów w polisie ubezpieczeniowej, z której domagamy się zapłaty odszkodowania.

Jednym z częstych powodów odmowy może być brak należytej staranności ze strony poszkodowanego. Ubezpieczyciele często argumentują, że właściciel mieszkania nie zabezpieczył odpowiednio swojego mienia ani nie dbał o instalacje wodno-kanalizacyjne na bieżąco.

Innym powodem bywa niewłaściwe zgłoszenie szkody lub przekroczenie terminu na jej zgłoszenie określonego w polisie. Dlatego warto pamiętać o natychmiastowym poinformowaniu firmy ubezpieczeniowej zaraz po zauważeniu problemu. Warto więc mieć świadomość tych wszystkich aspektów oraz działać zgodnie z procedurami przewidzianymi przez firmę będąca naszym gwarantem bezpieczeństwa finansowego. W ten sposób można uniknąć wielu rozczarowań i stresujących sytuacji związanych ewentualnymi roszczenia względem zakładu asekuracyjnego!

Czasem również zapisy w umowie są interpretowane przez obie strony inaczej – co prowadzi do sporu i konieczności interwencji prawnika.

Jeżeli okaże się, że ubezpieczyciel odmówi nam wypłaty odszkodowania wówczas należy skorzystać z profesjonalnej kancelarii KDRO.

Odszkodowanie za zalanie – krok po kroku

  1. Znajdź przyczynę zalania
  2. Znajdź winnego zalania
  3. Zbierz dowody: oświadczenie sprawcy, protokół z oględzin, dokumentacja fotograficzna, lista zalanych przedmiotów wraz z określeniem ich wartości
  4. Oszacuj straty, zleć opinię u rzeczoznawcy,
  5. Zgłoś szkodę u ubezpieczyciela lub u sprawcy (jeżeli nie ma polisy)
  6. Odzyskaj odszkodowanie i zwrot poniesionych kosztów związanych z zalaniem.
  7. Jeżeli odszkodowanie jest zaniżone lub otrzymałeś odmowę wypłaty odszkodowania należy skorzystać z pomocy prawnika, który oceni zasadność i wysokość Twoich roszczeń o odszkodowanie za zalanie mieszkania
  8. Po konsultacji z prawnikiem z kancelarii odszkodowawczej skieruj sprawę do sądu.